Begeleiding van kinderen
Hè, wat lastig… Veel kinderen hebben ergens moeite mee. Het kind doet zijn of haar best; de ouder(s) en de leerkracht ook. Toch is dat soms niet genoeg. Dit komt veel voor en is héél gewoon. Het basisonderwijs Vrijwel elke basisschool besteedt aandacht aan de verschillen tussen kinderen. Scholen geven hier vorm aan vanuit hun visie op onderwijs. Daarnaast hebben scholengroepen zorgplicht voor kinderen met speciale onderwijsbehoeften. In de afgelopen jaren heb ik hier veel ervaring mee opgedaan. Regelmatig frustreerde het mij – net als veel andere leerkrachten – dat, hoe hard ik ook werkte, ik altijd het gevoel had te weinig te kunnen doen. Je ziet waar kinderen tegenaan lopen, weet wat ze nodig hebben, maar hebt onvoldoende tijd én handen om dit allemaal aan te pakken. Nu kan ik deze kinderen in een andere setting wél meer tijd en aandacht geven – heerlijk! | |
Verschillende moeilijkheden en problemenKinderen kunnen vastlopen op verschillend gebied. Ik kan helpen bij problemen met: leren, bijvoorbeeld kinderen die:
sociaal-emotionele ontwikkeling, bijvoorbeeld kinderen die:
werkhouding, bijvoorbeeld kinderen die:
Bron: www.tarot.nl |
|
AanpakIk kijk met open blik met jullie mee en ben een steuntje in de rug voor het kind. Door mijn kennis, vaardigheden en ervaring kan ik meedenken over de gewenste ontwikkeling of over een oplossing. In overleg met de ouder(s) neem ik eventueel contact op met de school voor informatie. Vervolgens gaan we samen – kind, ouder(s) en ik - aan de slag. Mijn begeleiding is meestal tijdelijk; het kind kan daarna weer zelfstandig verder. Met kinderen werk ik op een betekenisvolle manier: met jonge kinderen vanuit spel, met oudere kinderen meer onderzoekend. Zo begrijpt het kind gaandeweg waar het deze kennis voor nodig heeft. Het kind en ik doen samen een activiteit, zodat het kan groeien in de zogeheten ‘zone van naaste ontwikkeling’. Dus: samen doen wat je alléén nog (net) niet lukt. Plezier staat voorop. Het kind leert strategieën aan die passen bij zijn of haar kwaliteiten. Daardoor ervaart het kind succes. Tijdens de bijeenkomsten doen we spelletjes, gaan we creatief aan de slag en doen we oefeningen. Zo leert het kind: ik mag zijn wie ik ben!
Begeleiding van kinderen en jongeren. Download PDF >
Heeft uw kind behoefte aan begeleiding? |
ContactgegevensMarloes van der Laan Tel.: 06-51408151 | Neem contact op | CoachenBegeleidenNascholenMogelijkheden Ontwikkelen | NieuwsSocial mediaZoeken |